خانه الفبای بورس شروع سرمایه گذاری در سهام شروع سرمایه‌گذاری در سهام – قسمت بیست و نهم
شروع سرمایه‌گذاری در سهام – قسمت بیست و نهم

شروع سرمایه‌گذاری در سهام – قسمت بیست و نهم


مقدمه
تحلیل‌گران تکنیکال به دنبال الگوهایی هستند که سرنخ‌هایی از روند آینده قیمت سهام در اختیارشان بگذارد. یکی از این الگوها، الگوی مثلث است.

الگوی مثلث چیست؟
این الگو انواع مختلفی دارد، ولی به‌طورکلی اگر بتوانیم به‌صورت همگرا دو خط را رسم کنیم که تشکیل یک مثلث بدهد، جزء این الگو به‌حساب می‌آید. این الگو برخلاف الگوهای پخشی، ‌الگوهای تراکمی هستند؛ یعنی دامنه نوسانات قیمت، رفته‌رفته کاهش می‌یابد. از الگوهای مثلثی می‌توان به ۳ مورد با نام‌های الگوی مثلث متقارن،‌ الگوی مثلث صعودی، الگوی مثلث نزولی اشاره کرد. هر سه نوع الگوی مثلث در نحوه‌ی تشکیل محدوده‌ی قیمت (قیمت بالا- قیمت پایین) با یکدیگر تشابه دارند به صورتی که در سمت چپ نمودار که قاعده‌ی مثلث قرار دارد از میله‌های بزرگ‌تر و همچنین از محدوده‌ی قیمتی که به‌تدریج کوچک‌تر می‌گردند، ‌شکل می‌گیرد. در سمت راست نیز رأس مثلث قرار دارد که درواقع همان کوچک‌ترین محدوده‌ی قیمت است.

الگوی مثلث متقارن
الگوی مثلث متقارن (نمودار ۱) هم مثل سایر الگوهای مثلثی، تراکمی است؛ یعنی دامنه نوسان بازار رفته‌رفته کاهش می‌یابد. این الگو از دو خط نزولی (سقف دامنه محدود نوسان) و خط صعودی (کف دامنه محدود نوسان) تشکیل‌شده است. این دو خط به سمت یک نقطه همگرا می‌شوند؛ به صورتی که شکل مثلث گونه به خود بگیرد. خریداران و فروشندگان‌، هیچ‌کدام قادر نیستند قیمت را به سمت خودشان بکشند. مسیر شکست الگو، نشانگر مسیر بعدی بازار است؛ یعنی یک‌طرف بازار تسلیم خواهد شد. برای تشکیل الگو، حداقل به دو کف و دو اوج قیمتی نیاز است. در این الگو نباید بین سقف و کف الگو، فضای خالی مشاهده شود.

الگوی مثلث نزولی
در الگوهای مثلثی نزولی (نمودار ۲)، کف دامنه محدود نوسان، یک خط افقی است؛ اما سقف دامنه، یک خط روندی نزولی است؛ یعنی کف‌های قیمتی تشکیل‌شده، در یک سطح قرار دارند، اما اوج‌های قیمتی جدید، پایین‌تر از اوج‌های قیمتی قبلی قرار گرفته‌اند. به همین دلیل به الگو مثلثی نزولی مشهور است.
خط روندی نزولی درنهایت به خط افقی می‌رسد. برای تشکیل الگو، حداقل به دو اوج و دو کف قیمتی نیاز است. معمولاً شکست‌های نزولی این الگو، حرکات سریع قیمتی هستند؛ یعنی شاید هیچ افزایش جزئی پیش از شکست نزولی مشاهده نشود. یا پس از عبور قیمت به زیر کف الگو، برخورد مجددی صورت نگیرید.

الگوی مثلث صعودی
الگوی مثلث صعودی نقطه مقابل الگوی مثلث نزولی است. نکته قابل‌توجه در اهمیت حجم معاملات است یعنی زمانی که به رأس مثلث نزدیک می‌شویم. این بدان معنی است که زمانی که الگو تکمیل می‌شود، ‌حجم معاملات بایستی به‌طور فراوان افزایش یابد.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *