خانه الفبای بورس شروع سرمایه گذاری در سهام شروع سرمایه‌گذاری در سهام – قسمت بیست و هشتم
شروع سرمایه‌گذاری در سهام – قسمت بیست و هشتم

شروع سرمایه‌گذاری در سهام – قسمت بیست و هشتم


روش‌های تحلیل اوراق بهادار – تحلیل تکنیکال

مقدمه
تحلیل‌گران تکنیکال به دنبال الگوهایی هستند که سرنخ‌هایی از روند آینده قیمت سهام در اختیارشان بگذارد. کارشناسان با استفاده از الگوی سهام ارزیابی می‌کنند که مردم به خرید چه نوع سهامی گرایش دارند. در این قسمت به معرفی برخی الگوهای سهام می‌پردازیم.

الگوی کف و سقف دوقلو چیست؟
یکی از پرتکرارترین الگوهای بازگشتی، نمودار الگوی کف دوقلو و سقف دوقلو است. الگوی کف دوقلو (نمودار ۱) یک الگوی بازگشتی صعودی است. این الگو در انتهای روند نزولی شکل می‌گیرد و از دو کف قیمتی و یک اوج قیمتی تشکیل‌ شده است که نشان‌دهنده این است که بعد از یک حرکت نزولی، تغییر حرکت از نزول به صعود خواهد شد و پس از یک‌روند قوی نزولی خریداران با غلبه بر فروشندگان توانسته‌اند، روند بازار را به صعودی تغییر دهند. نمودار کف دوقلو نشان‌دهنده آن است که شما می‌توانید به‌جای فروش سهام اقدام به خرید سهام کنید. چراکه سهم قادر به شکستن سطوح حمایت نیست. اولین فاز افزایش قیمت پس از یک‌روند نزولی قوی رخ می‌دهد که درنهایت با تسلط دوباره فروشندگان، بازار افت می‌کند. نتیجه این فعل‌وانفعالات تشکیل اولین دره و اوج قیمتی است. با نزدیک شدن به سطح حمایتی ناشی از تشکیل دره اول، دوباره خریداران دست‌به‌کار شده و قیمت تا محدوده سقف قبلی افزایش می‌یابد. در این مرحله با توجه به تشکیل دو دره پیاپی و درنتیجه آن، وجود یک سطح حمایتی قوی، حجم معاملات به طرز قابل‌توجهی افزایش‌یافته و با شکست ناحیه مقاومتی قله اول، تغییر روند و سیگنال صعودی تأیید می‌شود. نمودار دو کف دوقلو شبیه به حرف W است.
لازم به ذکر است که در الگوی کف دوقلو باید سیاست خرید را اتخاذ کنیم.
الگوی سقف دوقلو چیست؟
الگوی سقف دوقلو (نمودار ۲)، مخالف الگوی کف دوقلو است. این الگو بازگشتی نزولی است و بعد از روند صعودی شکل می‌گیرد. در این الگو دو اوج در یک سطح تقریبی قیمت تشکیل می‌شوند و بین دو اوج، یک کف قیمتی وجود دارد. این کف قیمتی را سطح شکست احتمالی الگو می‌نامند. برای اینکه الگو تأیید شود، قیمت بایستی به زیر کف قیمتی الگو حرکت کند. شکل ظاهری الگو هم شبیه حرف M است.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *