خانه الفبای بورس شروع سرمایه گذاری در سهام شروع سرمایه‌گذاری در سهام – قسمت بیست و هفتم
شروع سرمایه‌گذاری در سهام – قسمت بیست و هفتم

شروع سرمایه‌گذاری در سهام – قسمت بیست و هفتم


روش‌های تحلیل اوراق بهادار – تحلیل تکنیکال

مقدمه
تحلیل‌گران تکنیکال به دنبال الگوهایی هستند که سرنخ‌هایی از روند آینده قیمت سهام در اختیارشان بگذارد. کارشناسان با استفاده از الگوی سهام ارزیابی می‌کنند که مردم به خرید چه نوع سهامی گرایش دارند. در این قسمت به معرفی برخی الگوهای سهام می‌پردازیم.

الگوهای تحلیل تکنیکال چه کاربردی دارند؟
الگوهای زیادی در تحلیل تکنیکال وجود دارند که شناخت آن‌ها می‌تواند کمک زیادی به تحلیل و درنتیجه معاملات بهتر کند. یکی از دلایل استفاده از یک نوع الگوی خاص این است که اغلب افراد مثل هم اشتباه می‌کنند! برای مثال خرید گران و فروش ارزان. در بازارهای سرمایه الگوهای کلاسیکی شناسایی شده که به دلیل استفاده زیاد کاربران از آن‌ها از اعتبار بالایی برخوردار هستند. این الگوها در بازار سرمایه به‌راحتی قابل‌تشخیص هستند، ولی لازمه آن شناخت درست و صحیح الگوها است.

الگوی سر و شانه چیست؟
الگوی سر و شانه، الگوی برگشتی است که بسیاری از سرمایه‌گذاران آن را مطمئن‌ترین و سودآورترین الگو می‌دانند. الگوی بازگشتی به این معناست که جهت روند بازار را متأثر کرده و به جهت کاملاً وارونه مبدل می‌سازد. هنگامی‌که نمادی در مسیر صعودی قرار دارد، اگر این الگو تشکیل شود، تغییر مسیر داده و به سمت پایین حرکت می‌کند یعنی خرید سهام در سقف روند، ‌حرکتش متوقف شده و سیر قیمت سهام معکوس شده است. برعکس آن،‌ اگر سهمی در روند نزولی باشد با الگوی برگشتی سر و شانه، روند نزولی تغییر مسیر داده و به سمت بالا باز می‌گردد.
اجزای الگوی سر و شانه، شامل سر (دارای بلندترین قله در الگو) و شانه‌ها یا قله‌های دیگر قیمتی است. خط گردن نیز از اتصال دو کف قیمتی الگو یعنی کف قیمتی که بین سه اوج قیمتی تشکیل شده است،‌ به دست می‌آید. خط گردن می‌تواند یک خط افقی یا یک خط زاویه‌دار باشد. عبور قیمت از خط گردن به معنی تکمیل و تأیید الگو است.

ویژگی‌های الگوی سر و شانه در روند صعودی
پس از شکل‌گیری قله‌ای بالای قله قبلی،‌ قیمت تمایلی برای رسیدن به قیمت قله قبل ندارد، بنابراین قله کوچک‌تر از قله قبل ایجاد می‌شود. درنهایت، سه قله وجود خواهد داشت که قله وسط نسبت به قله چپ و راست از ارتفاع بیشتری برخوردار است. قله چپ را به‌اصطلاح شانه چپ می‌نامیم که حجم معاملات بالایی دارد. قله راست هم اصطلاحاً شانه راست نامیده می‌شود و حجم معاملات آن از دو قله قبلی کمتر است.
قله مابین شانه راست و چپ را هم اصطلاحاً سر می‌نامند که حجم معاملات متعادلی دارد. خط گردن از اتصال دو کف الگوی سر و شانه به دست می‌آید. الگو با شکسته شدن خط گردن کامل می‌شود. بعد از شکست خط گردن،‌ هدف قیمتی نمودار به ‌اندازه موج سر ریزش می‌کند.

این الگو زمانی که بتواند خط گردن را با حجم معاملات بالا رد کند، ‌به‌منزله شکست خط گردن تلقی خواهد شد و اگر نمودار این شرایط برای سهمی اتفاق بیافتد،‌ باید از سهم خارج شد و تا سیگنال مجدد خرید منتظر ماند.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *