خانه الفبای بورس شروع سرمایه گذاری در سهام شروع سرمایه‌گذاری در سهام – قسمت بیست و ششم
شروع سرمایه‌گذاری در سهام – قسمت بیست و ششم

شروع سرمایه‌گذاری در سهام – قسمت بیست و ششم


اهمیت حمایت و مقاومت تحلیل تکنیکال
اگر می‌خواهید سرمایه‌گذار موفقی باشید باید مفهوم حمایت و مقاومت را در تحلیل تکنیکال بدانید. حمایت (Support) و مقاومت (Resistance) ارائه‌دهنده نقاط اتصال کلیدی و مهمی هستند که در آن‌ها نیروهای عرضه و تقاضا به هم می‌رسند. در بازارهای مالی، قیمت‌ها با عرضه‌های زیاد به سمت پایین و با تقاضای زیاد دارایی به سمت بالاتر هدایت می‌شوند. هرگاه تقاضا افزایش یابد قیمت‌ها بالا می‌روند و هرگاه عرضه افزایش یابد قیمت‌ها پایین می‌آیند.

سطح حمایت چیست؟
سطوح حمایتی قیمت یعنی زمانی که قیمت یک سهم در حال تنزل باشد سطوحی از قیمت سهم وجود داشته باشد که برای خریداران از جذابیت خاصی برخوردار باشد و با رسیدن قیمت به این سطوح، سهم با افزایش تقاضا روبرو شده که این افزایش تقاضا موجب افزایش قیمت می‌شود. درواقع در این سطوح، میزان تقاضا بر میزان عرضه فزونی یافته و بر آن غلبه می‌کند که در نتیجه آن روند قیمت سهام یکنواخت می‌شود و یا روند سهام معکوس می‌شود؛ بنابراین تقاضای سهم آن‌قدر قوی است که می‌تواند افت قیمت سهم را متوقف کند.
خط حمایت خطی است که از اتصال و امتداد نقاط حمایت در یک راستا ایجاد می‌شود. این خط همیشه پایدار نیست و نمی‌توان انتظار داشت که سطح قیمتی از خط حمایت کمتر نشود چراکه‌ در صورت افزایش فشار فروشندگان سهم، قیمت از خط حمایت کمتر می‌شود که در اصطلاح به آن، شکسته‌شدن حمایت گفته می‌شود و کف قیمتی جدیدی در سطح پایین‌تر به وجود می‌آید.

سطح مقاومت چیست؟
مقاومت قیمت سهم، زمانی اتفاق می‌افتد که قیمت سهامی رو به افزایش باشد. در این بین، ‌نقاطی وجود دارند که سهامداران در آن نقاط مانع از افزایش بیشتر قیمت آن می‌شوند. سطح مقاومت سهم، سطحی است که در آن قیمت یک نوع سهام از افزایش بیشتر منصرف می‌شود و یا در جهت معکوس یا سیر یکنواخت حرکت می‌کند و این همان قیمتی است که در آن اکثر سرمایه‌گذاران بنا به دلایل خاص اقدام به فروش سهامشان می‌کنند. در اینجا فروشندگان زمام امور را در دست می‌گیرند و سهام آن‌قدر تقاضا ندارد که قیمت آن باز هم بالاتر برود.
سطح مقاومت نیز پایدار نیست و می‌تواند شکسته شود، در این حالت،‌ فروشندگان تا زمانی که قیمت‌ها به بالای خط مقاومت و بیش از اوج قبلی صعود نکند ترغیب به فروش نخواهند شد و وقتی خط مقاومت شکسته شود یک خط مقاومت جدید در سطح بالاتری ایجاد می‌شود.

محدوده معامله چیست؟
محدوده معامله (trading range)، یک دوره زمانی است که در آن قیمت‌ها در یک دامنه‌ی نسبتاً محدود تغییر می‌کنند. به‌بیان‌دیگر، محدوده بین سطوح حمایت و مقاومت را محدوده معامله گویند.
اگر نمودار قیمتی سهمی را به‌صورت زیر در نظر بگیریم، حمایت و مقاومت آن به‌صورت شکل ۱ مشخص می‌شود.

 

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *