خانه معرفی فعالان بازار سرمایه معرفی تالار بورس منطقه‌ای یزد
معرفی تالار بورس منطقه‌ای یزد

معرفی تالار بورس منطقه‌ای یزد


بورس منطقه‌ای یزد در سال ۱۳۸۳ با حضور ۶ شرکت کارگزاری و عملکردی که حاکی از معامله ۲۸ میلیون سهم به ارزش ۱۶۳ میلیارد ریال بود، شروع به فعالیت کرد. حجم معاملات این بورس از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا انتهای دی‌ماه، به ۱۳،۲۸۱ میلیون سهم به ارزش ۱۰۵،۶۲۴ میلیارد ریال رسیده است، شایان ذکر است که حجم معاملات نیز در سال‌های ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۰ به‌ترتیب ۲۰،۷۵۱ و ۱۶،۲۸۲ میلیون سهم بوده است. چنین رشد بی‌سابقه‌ای موجب ارتقاء جایگاه این بورس منطقه‌ای از رتبه بیستم در سال‌های نخست فعالیت خود به رتبه سوم پس از کلان شهرهای کشور در سال‌های اخیر شده است.
آمار ورود سهامداران از بدو تأسیس بورس منطقه‌ای یزد (مهرماه ۱۳۸۳) تاکنون ۵۸۲،۹۱۴ نفر بوده است که ۱۴،۰۱۹ نفر از این افراد از ابتدای سال جاری اقدام به دریافت کد بورسی کرده‌اند.
بورس منطقه‌ای یزد که در ابتدا با ۶ کارگزاری فعالیت خود را آغاز کرده بود، هم‌اکنون به ۳۵ کارگزار فعال، ۶۴ ایستگاه معاملاتی، آنلاین گروهی و دفتر پذیرش جهت رفاه بیشتر سهامداران توسعه پیدا کرده است که عبارت‌اند ‌از ۹ تالار اختصاصی متعلق به کارگزاری‌های ایساتیس‌پویا (اولین کارگزاری که دفتر مرکزی آن در استان یزد است و در شهرستان‌های میبد، اردکان، ابرکوه، بافق نیز شعبه دارد)، کارگزاری‌های مفید، آگاه، مبین‌سرمایه، سپهر‌باستان و بهین‌پویا که در نقاط مختلف شهر تأسیس شده‌اند. همچنین کارگزاری‌های مذکور و آرمان‌تدبیر نقش‌جهان، سرمایه‌گذاری ملی، بانک تجارت، بانک صادرات، بانک توسعه صادرات، بانک سپه، بانک کشاورزی، تدبیرگران فردا، آپادانا، دنیای نوین و امین‌سهم به‌صورت شعبه و کارگزاری‌های آتیه، بانک سامان، توانا، ارزش‌آفرین ‌الوند و مهر اقتصاد ایرانیان به‌صورت آنلاین گروهی و همچنین دفتر پذیرش مشغول به فعالیت هستند.
بورس منطقه‌ای یزد در راستای آموزش و فرهنگ‌سازی نیز فعالیت‌های مختلفی انجام داده است که از جمله آنها می‌توان به برگزاری دوره‌های آموزشی به‌صورت حضوری یا وبیناری برای عموم مردم به‌ویژه دانش‌آموزان، دانشجویان و کارکنان ادارات و مؤسسات دولتی اشاره کرد. به‌طور مثال در ۱۰ ماهه سال جاری در استان یزد تعداد ۱۰،۴۰۰ نفرساعت با بورس و نحوه سرمایه‌گذاری آشنا شده‌اند و تعداد ۵۰۰ نفر هم در کارگاه‌های آموزشی که مختص کارکنان بانک‌ها و ادارات دولتی بوده، شرکت کرده‌اند.
این بورس منطقه‌ای در این مدت زمینه پذیرش شرکت‌های جدید صنعتی را نیز در بازار سرمایه فراهم ساخته است، زیرا یکی از رسالت‌های خود را ساماندهی بازار اولیه در سطح این استان و تلاش در جهت جذب و پذیرش این شرکت‌ها در بازار سرمایه و افزایش سطح مشارکت و سرمایه‌گذاری مردم در این بازار می‌داند.
تعداد شرکت‌های پذیرش‌شده از این استان در تابلوهای بورس تهران و فرابورس ایران زیاد هستند و می‌توان در این خصوص به شرکت‌های معادن چادرملو، معادن بافق، جوشکاب یزد، ذغال‌سنگ نگین‌طبس، فرآورده‌های نسوز‌پارس، سرامیک‌های صنعتی اردکان، کابل‌های شهید قندی، فولاد آلیاژی ایران، فولاد ارفع، لاستیک یزد، خدمات‌فنی فولاد، سرمایه‌گذاری ایساتیس پویا، صنایع فولاد آلیاژی یزد ، سرمایه‌گذاری استان یزد، پشم‌بافی افشار یزد، فولاد غدیر ایرانیان و فرانسوز یزد اشاره کرد.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *