خانه گزارش آماری چشم انداز سود ناشران چشم انداز سودآوری شرکت‌های بورسی
چشم انداز سودآوری شرکت‌های بورسی

چشم انداز سودآوری شرکت‌های بورسی


نتایج دوازدهمین دوره برنامه اجماع تحلیلگران(IranCR)، در خصوص پیش‌بینی سود ناشران شرکت‌های بورسی منتشر شد. ۷۵ مشارکت‌کننده در قالب ۵۱ نهاد مالی و همچنین صاحب‌نظران مستقل، در این برنامه شرکت کرده‌اند. ۸۲ شرکت بزرگ بازار که در مجموع ۶۰ درصد ارزش بازار بورس و فرابورس را به خود اختصاص داده اند، مورد پرسش از تحلیلگران قرار گرفته‌اند.

اهم نتایج این گزارش عبارت است از:

۱- تحلیلگران بازار، در مورد قیمت دلار آزاد و همچنین قیمتهای جهانی، نسبت به اردیبهشت ماه(آخرین دوره برنامه اجماع) محتاط تر شده اند. در حالیکه در اردیبهشت ماه، تحلیلگران قیمت دلار آزاد را در انتهای سال ۹۸، به طور میانگین ۱۷۵۰۰ فرض کرده بودند، در این دوره، انتظارات خود را به ۱۴۵۰۰ کاهش داده اند. همچنین، میانگین قیمت ریالی کالاهای پایه برای شرکتهای بورسی، در حدود ۵ درصد نسبت به اردیبهشت ماه کاهش یافته است.

۲- علی‌رغم انتظارات محتاطانه‌تر نسبت به دلار و قیمت کالاهای پایه، پیش بینی سودآوری شرکتهای بزرگ بازار، نسبت به آخرین دوره گزارش در انتهای اردیبهشت، ۶ درصد افزایش یافته است. بیشترشدن احتمال تک نرخی شدن ارز،(اثر گذار بر صنایع دارو و غذا)  لحاظ شدن سود تسعیر در برخی صنایع(تاثیر گذار بر صنایع  متانول و ال پی جی ) و وقوع افزایش نرخ با اهمیت در دو ماه گذشته(سنگ آهن، روانکار و سیمان)، علت اصی بهبود سودآوری شرکتهای بزرگ بوده است.

۳- نسبت قیمت به درآمد بازار بر اساس سودآوری آتی شرکتهای بزرگ به عدد ۴٫۳  رسیده است که در مقایسه با آخرین دوره برنامه اجماع ، نزدیک به ۰٫۳ واحد رشد کرده است. صنایع روی(۳٫۳) ، فولاد(۳٫۶) و اوره (۳٫۸)  کمترین نسبت قیمت به درآمد و تکنولوژی(۹) ، مصرفی ضروری(۶٫۸)  و ارتباطات(۵٫۱)، بیشترین نسبت قیمت به درآمد را بر اساس سودآوری آتی شرکتها دارند.

۴- نتایج دوازدهمین گزارش اجماع نشان دهنده وجود انتظارات قوی  برای کسب سودآوری مناسب در سال ۱۳۹۸ است. با وجود افت دلار و کاهش قیمتها در بورس کالا، برآورد ۵۱ نهاد مالی و صاحبنظر  مستقل بازار  نشان می دهد شرایط سودآوری شرکتهای بزرگ بازار در سال جاری جذاب و قابل دفاع است. به نظر می رسد این موضوع، حمایت کننده اصلی بازار در کوتاه مدت خواهد بود.

برنامه اجماع تحلیلگران با مشارکت و اعتماد بخش بزرگی از فعالان و تحلیلگران بازار سرمایه تهیه شده است. امیدواریم این تلاش قدمی در جهت افزایش کارایی بازار سرمایه  و در نهایت حفاظت بیشتر  از منافع عموم سرمایه گذاران باشد.

برای مطالعه این گزارش این موارد را در نظر داشته باشید:

۱- برای شرکت‌هایی که سال مالی آنها در بهار سال ۱۳۹۸ به پایان می‌رسد (نمادهای حکشتی، تیپیکو، واحیا، فارس و تاپیکو)، منظور از سال مالی ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ به ترتیب سال مالی منتهی به بهار ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ است.

۲- برای شرکت‌هایی که سال مالی آنها در تابستان سال ۱۳۹۸ به پایان می‌رسد (نمادهای شپدیس و پارسان)، منظور از سال مالی ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ به ترتیب سال مالی منتهی به تابستان ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ است.

۳- برای شرکت‌هایی که سال مالی آنها در پاییز سال ۱۳۹۸ به پایان می‌رسد (نمادهای سپ، شیران، پکویر، کگهر، شوینده، شگل، شپاکسا، غبشهر، غمارگ، وغدیر، چکاپا و بکهنوج)، منظور از سال مالی ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ به ترتیب سال مالی منتهی به پاییز ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ است.

۴- صفحه دوم مربوط به سود سال مالی شرکت‌هایی است که در نکات اول تا سوم ذکر شده است. سعی شده که مفروضات کلانِ مورد استفاده توسط تحلیلگران نیز در این صفحه آورده شود.

۵- رشد سودآوری بازار بدون رشد سودآوری وبملت محاسبه شده است. علت این موضوع، شناسایی تسعیر ارز یکباره در این نماد است (با در نظر گرفتن رشد سودآوری وبملت رشد سود خالص بازار ۱۴ درصد خواهد بود).

۶- نسبت قیمت به درآمد پیشرو (Forward P/E) برای شرکت‌های ذکر شده در نکات اول تا سوم با توجه زمان باقی مانده (یا تمام شده) تا پایان سال مالی آنها در سال ۱۳۹۸ محاسبه شده است. به طور مثال برای نماد تیپیکو با توجه به اتمام سال مالی (اردیبهشت ۹۸) از سود سال مالی منتهی در بهار ۱۳۹۹ استفاده شده و یا برای نماد غبشهر با توجه به اینکه حدود نیم سال از سال مالی فعلی باقی مانده، از میانگین سود سال مالی منتهی در پاییز ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ استفاده گردیده است.

سود مورد اجماع چیست؟

«سود مورد اجماع» یک شرکت، میانگین پیش‌بینی تحلیلگران بازار از سود خالص آن شرکت است. گزارش سود آوری مورد اجماع، با مشارکت شرکت‌های کارگزاری، تأمین سرمایه، مشاور سرمایه‌گذاری، سبدگردانی و تحلیلگران مستقل تهیه می‌شود. همه مشارکت‌کنندگان در تهیه این گزارش عضو «کمیته راهبری» هستند. اعضای کمیته به صورت فصلی درباره روش‌شناسی تهیه گزارش، نمادهای تحت پوشش و دستورالعمل مشارکت در گزارش تصمیم‌گیری می‌کنند.

در حال حاضر، برای محاسبه میانگین نظرات مشارکت‌کنندگان، وزن یکسانی به همه آن‌ها داده می‌شود. در آینده بنابر نظر کمیته راهبری، ممکن است وزن مشارکت‌کنندگان با توجه به سابقه دقت پیش‌بینی آنها، بر اساس روشی که بعداً تشریح می‌شود، تغییر کند.

متدولوژی محاسبه سود مورد توافق

بنا بر توافق مشارکت‌کنندگان در این برنامه، سودآوری شرکت‌های تحت پوشش، با توجه به متدولوژی زیر محاسبه و میانگین آن به عنوان سود مورد اجماع اعلام می‌شود:

  1. دوره زمانی پیش بینی سود: تحلیلگران به صورت سنتی با پیش‌بینی سود شرکت‌ها برای یک سال مالی آشنایی دارند. اما سرعت بالای تحولات و نشر اطلاعات از یک سو و واکنش بازار به صورت‌های مالی فصلی از سوی دیگر، تخمین سود شرکت‌ها در افق فصلی را نیز ضروری ساخته است. بنابراین، هر تحلیلگر در هر دوره مشارکت در گزارش سود مورد توافق، سود هر نماد را در دو افق زمانی – فصل جاری و سال مالی جاری – تخمین می‌زند. در فصل چهارم هر سال مالی، به جای سال مالی جاری، سال مالی آتی پیش‌بینی می‌شود. برای مثال، برای شرکت‌هایی که سال مالی آن‌ها منتهی به ۲۹ اسفند ۹۷ است، طی فصول بهار، تابستان و پاییز، عملکرد شرکت در همان فصل و سال مالی ۹۷ پیش‌بینی می‌شود و طی فصل زمستان، عملکرد شرکت در فصل زمستان و سال مالی ۹۸ پیش‌بینی می‌شود.
  2. تناوب به‌روزرسانی: بنا بر توافق مشارکت‌کنندگان، مقرر شده تا گزارش سودآوری مورد اجماع در هر فصل، دوبار به‌روز شود.
  3. سود تلفیقی، سود شرکت اصلی: در مواردی که اختلاف بین سود شرکت اصلی و سود تلفیقی زیاد باشد، معمولاً سود تلفیقی مبنای ارزش‌گذاری و معاملات است. به همین دلیل، بنا به تشخیص کمیته راهبری برای آن دسته از شرکت‌ها که اختلاف زیادی بین سود اصلی و تلفیقی آن‌ها مشاهده می‌شود، سود تلفیقی پیش‌بینی خواهد شد. شرکت‌هایی که هم‌اکنون در گزارش سود مورد اجماع مشمول قاعده تلفیق می‌شوند، عبارتند از: رمپنا، اخابر، سیستم، خبهمن، تایرا، کروی، فاسمین و کاما.
  4. مفروضات مدل‌های مالی: سود پیش‌بینی‌شده با استفاده از مدل‌های مالی، کاملاً وابسته به مفروضات مورد استفاده تحلیلگر هستند. با توجه به اختلاف نظر متداول بین تحلیلگران درباره مفروضات کلان، هر تحلیلگر در پیش‌بینی سود شرکت‌ها، از مفروضاتی استفاده می‌کند که فکر می‌کند معرف محتمل‌ترین سناریو هستند. طبیعی است که پراکندگی نظرات در افق زمانی یک ساله، بیش از پراکندگی نظرات در افق زمانی فصلی باشد.
  5. متغیرهای کلان و قیمت جهانی کالاهای پایه: تحلیگران همان اعدادی که در مدل‌های مالی خود برای پیش‌بینی سود شرکت‌ها استفاده کرده‌اند را به عنوان پیش بینی خود از این متغیرها در بازه‌های مورد نظر قرار می دهند. بنابراین، این اعداد در واقع تخمین تحلیلگران از میانگین این متغیرها در بازه‌های زمانی مورد نظر (نه وضعیت متغیرها در پایان دوره) را نشان می‌دهد.

اجماع تحلیل‌گران: پیش بینی سود شرکت‌ها در سال ۱۳۹۸                      تیر ۱۳۹۸

صنعت نماد حد پایین میانگین حد بالا مشارکت
فولاد فولاد ۹۱۰ ۱,۳۵۷ ۲,۳۴۴ ۵۱
فخوز ۱,۵۶۵ ۲,۴۲۸ ۳,۳۰۰ ۳۸
هرمز ۷۵۰ ۱,۲۳۲ ۱,۸۸۰ ۲۵
ذوب ۲۳۰ ۳۸۰ ۵۲۰ ۱۹
فولاژ ۸۶۰ ۱,۲۷۳ ۱,۷۶۴ ۱۱
کاوه ۷۰۰ ۱,۱۷۶ ۱,۸۰۰ ۳۷
چدن ۹۷۰ ۱,۵۸۷ ۲,۲۸۰ ۱۶
ارفع ۱,۱۴۰ ۱,۵۵۳ ۲,۰۸۰ ۳۱
سنگ‌آهن واحیا ۷,۹۶۸ ۱۱,۰۷۳ ۱۴,۰۰۰ ۸
کنور ۷۲۰ ۱,۵۰۰ ۲,۱۵۰ ۳۱
کچاد ۸۰۰ ۱,۱۶۰ ۱,۵۰۰ ۳۶
کگل ۱,۱۵۰ ۱,۵۲۲ ۲,۰۰۰ ۳۵
کگهر ۱,۶۰۰ ۲,۷۷۵ ۳,۷۵۰ ۳۳
روی فاسمین ۱,۹۰۰ ۳,۷۶۵ ۵,۵۰۰ ۳۵
کاما ۲,۵۰۰ ۴,۰۶۵ ۶,۰۰۰ ۲۶
کروی ۱,۵۰۰ ۲,۲۷۲ ۳,۰۰۰ ۱۲
مس فملی ۸۲۰ ۱,۳۴۵ ۱,۸۰۰ ۵۲
اوره شپدیس ۳,۲۳۴ ۴,۲۵۳ ۶,۰۰۰ ۳۲
کرماشا ۱,۴۰۰ ۲,۱۴۰ ۲,۶۳۰ ۲۳
خراسان ۳,۱۲۰ ۴,۰۵۱ ۵,۵۰۰ ۳۰
شیراز ۱,۸۰۱ ۲,۳۵۵ ۳,۲۵۰ ۲۴
الفین جم ۲,۲۰۰ ۳,۰۴۹ ۴,۳۰۰ ۳۰
شاراک ۱,۰۰۰ ۱,۸۱۰ ۲,۲۰۰ ۳۰
شغدیر ۸۰۰ ۱,۵۱۸ ۲,۲۰۰ ۱۶
متانول/LPG زاگرس ۵,۰۰۰ ۱۲,۰۵۶ ۲۶,۰۰۰ ۴۸
شخارک ۵,۷۴۰ ۹,۰۹۷ ۱۵,۰۰۰ ۳۰
شفن ۲,۰۰۰ ۱۳,۲۶۳ ۲۴,۷۵۰ ۳۹
پارس ۸,۴۵۰ ۱۰,۵۹۴ ۱۳,۹۲۵ ۳۱
پالایشی شبریز ۳,۸۰۰ ۵,۴۸۵ ۷,۰۵۳ ۱۷
شبندر ۲,۹۰۰ ۴,۱۷۸ ۴,۸۹۹ ۲۴
شتران ۱,۰۹۰ ۱,۹۴۳ ۲,۴۵۰ ۱۷
شپنا ۲,۴۰۰ ۳,۱۰۲ ۳,۸۰۰ ۳۰
روانکار شبهرن ۳,۰۰۰ ۳,۹۴۳ ۵,۰۰۰ ۱۹
شرانل ۱,۶۰۱ ۲,۴۲۹ ۳,۵۰۰ ۱۷
شسپا ۵,۰۰۰ ۱۰,۵۰۳ ۱۸,۱۲۳ ۲۵
شنفت ۱,۲۶۹ ۲,۵۸۷ ۳,۷۲۰ ۱۵
یوتیلیتی بفجر ۶۲۶ ۱,۹۵۲ ۵,۴۶۰ ۱۸
بمپنا ۹۰۰ ۲,۰۷۶ ۴,۳۲۰ ۵
بکهنوج ۱,۵۰۰ ۱,۸۵۳ ۲,۳۶۰ ۴
مبین ۱,۵۰۰ ۲,۴۵۶ ۳,۹۵۴ ۲۲
محصولات شیمیایی شیران ۱,۴۰۰ ۲,۰۹۴ ۳,۰۰۰ ۲۴
زغال سنگ کطبس ۱,۷۰۰ ۲,۳۸۷ ۳,۳۰۰ ۱۲
کاغذسازی چکاپا ۷۰۰ ۹۱۵ ۱,۲۰۰ ۱۴
هلدینگ‌های پتروشیمی و فلزی تاپیکو ۳۵۰ ۵۵۸ ۸۰۰ ۱۱
فارس ۱,۰۴۳ ۱,۴۶۰ ۲,۲۰۰ ۱۲
میدکو ۵۸۰ ۸۱۲ ۱,۴۱۴ ۸
وبانک ۸۹۰ ۱,۰۶۳ ۱,۳۰۰ ۸
وصندوق ۸۰۰ ۹۱۱ ۱,۱۳۵ ۲۴
وغدیر ۶۰۰ ۷۱۴ ۹۴۰ ۲۲
ومعادن ۷۴۵ ۹۲۰ ۱,۱۵۴ ۱۲
پارسان ۱,۰۰۰ ۱,۱۵۴ ۱,۳۲۶ ۲۱
ارتباطات همراه ۱,۸۵۰ ۲,۱۱۸ ۲,۴۵۰ ۱۷
اخابر ۴۶۹ ۵۸۹ ۷۸۶ ۱۷
تکنولوژی آپ ۱,۲۶۲ ۱,۴۶۹ ۱,۷۰۰ ۶
رتاپ ۴۴۷ ۵۴۲ ۶۵۰ ۸
رکیش ۴۰۰ ۵۸۱ ۷۴۰ ۱۰
سپ ۸۶۶ ۱,۰۶۹ ۱,۳۵۸ ۵
سیستم ۷۴۳ ۹۹۱ ۱,۲۰۰ ۷
پرداخت ۱,۶۵۴ ۱,۹۸۴ ۲,۴۰۰ ۵
سلامت تیپیکو ۱,۸۰۰ ۲,۴۴۷ ۴,۰۰۰ ۱۹
کاسپین ۵,۰۰۰ ۶,۰۱۸ ۷,۵۰۰ ۸
دالبر ۱,۰۰۰ ۱,۳۵۳ ۱,۹۰۰ ۹
خدمات مالی وبملت ۶۰۰ ۲,۰۳۶ ۵,۳۰۰ ۷
وخاور ۷۰۰ ۹۳۴ ۱,۲۰۰ ۸
حمل و نقل حسینا ۲,۴۰۰ ۳,۰۷۳ ۴,۰۰۰ ۷
حکشتی ۱,۰۰۰ ۲,۰۷۴ ۳,۰۰۰ ۸
شیشه کرازی ۵۷۵ ۷۸۶ ۱,۰۰۰ ۱۰
کهمدا ۶۹۵ ۹۵۰ ۱,۴۰۰ ۸
ساختمان ساروم ۷۴۳ ۱,۱۳۰ ۱,۵۰۰ ۱۱
سخوز ۶۸۴ ۹۶۶ ۱,۲۵۶ ۱۷
مصرفی بادوام تایرا ۱,۲۸۰ ۲,۰۸۲ ۲,۸۰۰ ۱۳
مادیرا ۱,۹۰۰ ۳,۰۹۴ ۴,۰۰۰ ۱۵
پکرمان ۲۴۵ ۱,۰۵۵ ۱,۵۰۰ ۲۱
پکویر ۶۰۱ ۷۷۴ ۱,۱۰۰ ۸
کالای مصرفی ضروری افق ۴,۰۰۰ ۵,۷۶۹ ۷,۴۳۹ ۱۵
شوینده ۲,۲۹۷ ۲,۹۰۱ ۳,۳۰۰ ۱۲
شپاکسا ۱,۱۰۴ ۱,۸۶۸ ۲,۵۰۰ ۱۲
شگل ۱,۲۹۱ ۱,۸۲۱ ۲,۱۰۰ ۱۵
غبشهر ۳۳۰ ۱,۱۲۰ ۲,۰۰۰ ۱۶
غشهداب ۴۷۰ ۷۲۳ ۸۳۰ ۱۰
غمارگ ۵۰۰ ۹۳۵ ۱,۳۰۰ ۷
قزوین ۲,۰۰۰ ۲,۲۲۶ ۲,۵۴۰ ۴
متغیرهای کلان و قیمت جهانی کالاهای پایه  نرخ دلار بازار آزاد ۱۳۰,۰۰۰ ۱۴۵,۵۴۵ ۱۸۰,۰۰۰ ۴۴
بازدهی املاک ۲۶ ۵۰ ۳۰
بازدهی شاخص کل بورس ۲۰ ۶۰ ۸۰ ۳۸
میانگین قیمت نفت ۵۰ ۶۲ ۷۰ ۴۰
میانگین نرخ دلار(نیما) ۱۰۰,۰۰۰ ۱۱۶,۴۶۵ ۱۳۵,۰۰۰ ۴۳
میانگین نرخ دلاری LPG ۳۴۰ ۴۱۳ ۵۰۰ ۲۳
میانگین نرخ دلاری اوره صادراتی ۲۰۰ ۲۳۱ ۲۸۰ ۳۲
میانگین نرخ دلاری متانول صادراتی ۲۵۰ ۲۶۹ ۳۰۰ ۳۵
میانگین نرخ دلاری پلی اتیلن صادراتی ۸۷۰ ۱,۰۱۸ ۱,۱۵۰ ۲۴
میانگین نرخ ریالی روی ۲۴۰,۰۰۰ ۲۸۸,۰۵۵ ۳۳۷,۵۰۰ ۳۳
میانگین نرخ ریالی شمش فولاد ۳۵,۰۰۰ ۴۱,۱۱۲ ۵۰,۰۰۰ ۳۸
میانگین نرخ ریالی مس ۶۰۰,۰۰۰ ۶۷۶,۹۲۵ ۷۹۶,۵۰۰ ۳۶
میانگین نرخ ریالی ورق گرم ۴۵,۰۰۰ ۵۲,۹۴۷ ۶۵,۰۰۰ ۳۵
نرخ تورم ۳۰ ۳۹ ۵۰ ۳۴
سنگ‌آهن واحیا ۱۴,۰۰۰ ۱۹,۹۷۰ ۲۵,۰۰۰ ۸
کگهر ۲,۰۰۰ ۴,۱۰۲ ۶,۰۰۰ ۱۷
اوره شپدیس ۳,۶۸۰ ۵,۳۴۷ ۶,۵۰۰ ۲۰
کاغذسازی چکاپا ۸۰۰ ۱۱۵۱ ۱,۴۰۰ ۶
هلدینگ‌های پتروشیمی و فلزی تاپیکو ۵۰۰ ۶۲۷ ۷۵۵ ۵
فارس ۱,۲۲۷ ۱,۶۷۶ ۲,۵۰۰ ۵
وغدیر ۶۰۰ ۸۲۲ ۱,۱۴۸ ۱۲
پارسان ۱,۱۴۰ ۱,۳۵۵ ۱,۸۷۶ ۱۲
تکنولوژی سپ ۱,۰۶۵ ۱,۲۸۵ ۱,۵۰۰ ۴
سلامت تیپیکو ۲,۴۵۰ ۳,۳۸۰ ۴,۰۰۰ ۱۵
حمل و نقل حکشتی ۱,۲۰۰ ۲,۶۱۸ ۳,۱۷۲ ۴
محصولات شیمیایی شیران ۱,۳۴۰ ۲,۱۶۰ ۲,۸۰۰ ۱۱
مصرفی بادوام پکویر ۹۵۰ ۱,۴۵۵ ۲,۴۰۰ ۳
کالای مصرفی ضروری شوینده ۲,۴۴۰ ۳,۱۱۴ ۳,۵۰۰ ۶
شپاکسا ۱,۸۰۰ ۲,۰۵۶ ۲,۴۶۰ ۵
شگل ۱,۷۰۰ ۲,۱۵۴ ۲,۵۴۰ ۶
غبشهر ۱,۲۰۰ ۱,۶۹۵ ۲,۵۰۰ ۷
غمارگ ۱,۷۰۰ ۲,۰۱۱ ۲,۵۸۳ ۳
صنعت نماد حد پایین میانگین حد بالا مشارکت
متغیرهای کلان و قیمت جهانی کالاهای پایه  نرخ دلار بازار آزاد ۱۲۰,۰۰۰ ۱۶۲,۲۰۰ ۲۰۰,۰۰۰ ۲۰
بازدهی املاک -۲۰ ۴ ۲۰ ۱۶
بازدهی شاخص کل بورس -۲۰ ۲۳ ۴۵ ۲۰
میانگین قیمت نفت ۴۰ ۶۱ ۸۰ ۲۱
میانگین نرخ دلار(نیما) ۱۲۰,۰۰۰ ۱۴۰,۰۴۳ ۱۷۰,۰۰۰ ۲۳
میانگین نرخ دلاری LPG ۳۵۰ ۴۲۲ ۵۵۰ ۱۴
میانگین نرخ دلاری اوره صادراتی ۲۰۰ ۲۳۶ ۳۰۰ ۱۷
میانگین نرخ دلاری متانول صادراتی ۲۳۰ ۲۶۷ ۳۵۰ ۱۶
میانگین نرخ دلاری پلی اتیلن صادراتی ۹۵۰ ۱,۰۲۲ ۱,۱۸۱ ۱۳
میانگین نرخ ریالی روی ۲۴۰,۰۰۰ ۳۳۳,۷۰۱ ۴۵۹,۰۰۰ ۱۶
میانگین نرخ ریالی شمش فولاد ۳۴,۰۰۰ ۴۶,۵۳۵ ۶۲,۰۰۰ ۱۸
میانگین نرخ ریالی مس ۶۰۰,۰۰۰ ۷۷۰,۴۹۰ ۱,۰۲۰,۰۰۰ ۱۷
میانگین نرخ ریالی ورق گرم ۴۵,۰۰۰ ۵۹,۵۶۷ ۸۲,۰۵۱ ۱۸
نرخ تورم ۲۰ ۲۶ ۴۰ ۱۵

توضیح :

*برای نماد‌های فاسمین، کروی، کاما، تایرا، پکرمان، تیپیکو، اخابر، سیستم، شوینده، حکشتی و هلدینگ‌های پتروشیمی و فلزی، سود فصل و کل سال به صورت تلفیقی پیش‌بینی شده است. برای سایر شرکت‏ها مبنای پیش‏بینی، سود شرکت اصلی است و سود سرمایه‏گذاری شرکت‏های تابعه، در فصل مربوطه پیش‏بینی و اضافه می‏شود. | مقدار پیش‏بینی شده برای متغیرهای کلان و قیمت‏های جهانی، میانگین این مقادیر در مقاطع فصل و سال مورد پیش‏بینی است.

*پیش بینی سود آوری شرکتها برای سال ۱۳۹۹ برای شرکتهایی انجام شده که سال مالی آنها ، تا قبل از اسفند ۱۳۹۹ به پایان می رسد.

اجماع تحلیل‌گران: پیش بینی سود شرکت‌ها در فصل بهار سال ۱۳۹۸  تیر ۱۳۹۸

صنعت نماد حد پایین میانگین حد بالا مشارکت
فولاد فولاد ۲۵۰ ۳۰۹ ۴۰۰ ۳۳
فخوز ۳۲۰ ۵۵۳ ۸۰۰ ۲۷
هرمز ۱۷۲ ۲۹۵ ۵۰۰ ۱۹
ذوب ۵۰ ۸۳ ۱۱۲ ۱۰
فولاژ ۱۵۰ ۳۰۹ ۴۵۰ ۹
کاوه ۱۷۰ ۲۸۲ ۴۵۰ ۲۲
چدن ۱۹۰ ۳۱۴ ۴۰۰ ۱۰
ارفع ۱۸۵ ۳۳۸ ۵۰۰ ۲۰
سنگ آهن کنور ۱۹۵ ۳۱۲ ۵۳۸ ۱۹
کچاد ۱۵۰ ۲۵۴ ۴۰۰ ۲۲
کگل ۱۹۲ ۳۰۹ ۵۰۰ ۲۳
کگهر ۴۰۰ ۶۳۰ ۹۰۰ ۱۴
روی فاسمین ۳۵۰ ۸۹۹ ۱,۳۵۰ ۲۲
کاما ۹۰ ۶۸۸ ۱,۳۸۰ ۱۱
کروی ۱۰ ۴۴۰ ۹۶۰ ۳
مس فملی ۲۰۰ ۳۱۴ ۴۲۵ ۳۱
اوره خراسان ۷۷۲ ۹۴۹ ۱,۳۷۵ ۱۸
شپدیس ۱۱۷ ۱,۰۶۰ ۲,۲۶۴ ۱۵
شیراز ۴۰۲ ۵۶۶ ۹۵۰ ۱۳
کرماشا ۴۰۰ ۵۱۰ ۶۲۵ ۱۴
الفین جم ۴۰۰ ۶۷۷ ۹۵۰ ۱۸
شاراک ۳۰۴ ۴۳۰ ۵۲۰ ۲۰
شغدیر ۱۹۳ ۳۱۶ ۴۵۴ ۱۲
متانول/LPG زاگرس ۱,۲۰۰ ۳,۵۷۴ ۷,۰۰۰ ۲۸
شخارک ۱,۲۰۰ ۲,۱۴۷ ۳,۴۰۹ ۲۰
شفن ۴۶۵ ۳,۱۶۲ ۵,۰۰۰ ۲۲
پارس ۱,۳۶۵ ۲,۴۳۷ ۳,۶۷۰ ۱۵
پالایشی شبریز ۱,۱۳۲ ۱,۴۱۰ ۱,۷۱۰ ۹
شبندر ۷۴۲ ۹۸۴ ۱,۱۸۷ ۱۳
شتران ۲۷۲ ۴۵۹ ۵۶۲ ۸
شپنا ۶۰۰ ۷۱۵ ۸۰۰ ۱۷
روانکار شبهرن ۳۸۱ ۷۰۶ ۱,۲۳۰ ۱۳
شرانل ۱۱۶ ۴۲۶ ۷۰۰ ۱۱
شسپا ۱,۵۰۰ ۲,۵۷۹ ۴,۵۳۰ ۱۵
شنفت ۲۶۰ ۵۰۷ ۶۴۰ ۸
یوتیلیتی بفجر ۱۶۵ ۳۵۶ ۷۰۰ ۱۲
بمپنا ۱۶۵ ۳۲۰ ۵۷۰ ۳
بکهنوج -۴۰۰ ۱۳ ۴۳۰ ۳
مبین ۳۷۰ ۵۹۶ ۹۰۰ ۱۴
شیشه کرازی ۱۴۴ ۱۶۷ ۲۰۰ ۵
کهمدا ۱۷۴ ۲۳۴ ۲۸۱ ۴
زغال سنگ کطبس ۲۸۳ ۴۱۵ ۷۰۰ ۹
ساختمان ساروم ۱۸۰ ۲۴۹ ۳۵۰ ۶
سخوز ۱۸۴ ۲۴۸ ۳۵۰ ۱۰
ارتباطات همراه ۴۵۰ ۷۴۲ ۱,۰۰۰ ۸
اخابر ۱۰ ۱۳۳ ۱۹۸ ۷
تکنولوژی آپ ۳۱۵ ۳۳۸ ۴۰۰ ۵
رتاپ ۱۰۰ ۱۱۵ ۱۳۴ ۷
رکیش ۸۰ ۱۲۷ ۱۸۰ ۱۰
سپ ۱۲۵ ۲۰۵ ۲۷۰ ۴
سیستم ۱۸۵ ۲۲۱ ۲۵۰ ۵
پرداخت ۳۷۲ ۴۶۴ ۶۰۰ ۵
خدمات مالی وبملت ۱۳۵ ۸۵۴ ۲,۹۹۰ ۴
وخاور ۱۴۰ ۱۷۸ ۲۳۰ ۶
حمل و نقل حسینا ۴۵۰ ۶۲۶ ۸۲۰ ۶
حکشتی ۲۰۰ ۶۳۸ ۱,۰۴۰ ۴
سلامت تیپیکو ۵۳۷ ۱,۲۴۴ ۲,۰۴۰ ۴
دالبر ۲۰۰ ۲۸۹ ۴۳۶ ۶
کاسپین ۸۶۰ ۱,۰۱۵ ۱۲۰۰ ۴
مصرفی بادوام تایرا ۳۱۱ ۳۹۴ ۴۶۶ ۷
پکرمان ۴۰ ۱۶۳ ۳۱۵ ۱۳
پکویر ۱۰۰ ۱۲۸ ۱۵۶ ۶
کالای مصرفی ضروری افق ۷۰۰ ۱,۱۶۱ ۱,۸۶۰ ۸
شوینده ۲۵ ۲۹۸ ۸۵۰ ۴
شپاکسا ۲۵۰ ۴۳۸ ۶۵۰ ۸
شگل ۳۰۰ ۴۲۷ ۶۰۰ ۱۰
غبشهر ۵۷ ۱۶۳ ۳۷۷ ۱۰
غشهداب ۸۵ ۱۲۷ ۲۰۰ ۸
غمارگ ۴۰ ۲۲۵ ۵۹۵ ۵
قزوین ۱۰۰ ۳۱۳ ۵۱۰ ۳

*برای نماد‌های فاسمین، کروی، کاما، تایرا، پکرمان، تیپیکو، اخابر، سیستم، شوینده، حکشتی و هلدینگ‌های پتروشیمی و فلزی، سود فصل و کل سال به صورت تلفیقی پیش‌بینی شده است. برای سایر شرکت‏ها مبنای پیش‏بینی، سود شرکت اصلی است و سود سرمایه‏گذاری شرکت‏های تابعه، در فصل مربوطه پیش‏بینی و اضافه می‏شود. | مقدار پیش‏بینی شده برای متغیرهای کلان و قیمت‏های جهانی، میانگین این مقادیر در مقاطع فصل و سال مورد پیش‏بینی است.

تغییر تخمین تحلیلگران از سود شرکت‌ها در سال ۱۳۹۸ نسبت به آخرین پیش‌بینی در اردیبهشت‌ماه

تیر ۱۳۹۸

صنعت نماد تخمین ۹۸ قبلی تخمین ۹۸ جدید رشد رشد صنعت
فولاد فولاد ۱,۳۶۹ ۱,۳۵۷ -۱% -۱%
فخوز ۲,۶۴۴ ۲,۴۲۸ -۸%
کاوه ۱,۱۶۰ ۱,۱۷۶ ۱%
فولاژ ۸۴۳ ۱,۲۷۳ ۵۱%
ارفع ۱,۶۸۴ ۱,۵۵۳ -۸%
چدن ۱,۳۴۹ ۱,۵۸۷ ۱۸%
هرمز ۱,۲۸۷ ۱,۲۳۲ -۴%
ذوب ۴۰۰ ۳۸۰ -۵%
سنگ‌ آهن واحیا ۱۲,۶۸۹ ۱۱,۰۷۳ -۱۳% ۵%
کنور ۱,۵۸۲ ۱,۵۰۰ -۵%
کچاد ۱,۱۸۳ ۱,۱۶۰ -۲%
کگل ۱,۶۳۷ ۱,۵۲۲ -۷%
کگهر ۱,۹۸۱ ۲,۷۷۵ ۴۰%
روی کروی ۲,۳۳۴ ۲,۲۷۲ -۳% ۱۳%
فاسمین ۳,۲۲۲ ۳,۷۶۵ ۱۷%
کاما ۳,۲۷۶ ۴,۰۶۵ ۲۴%
مس فملی ۱,۲۸۶ ۱,۳۴۵ ۵% ۵%
اوره کرماشا ۱,۹۴۴ ۲,۱۴۰ ۱۰% ۴%
خراسان ۳,۷۲۶ ۴,۰۵۱ ۹%
شپدیس ۴,۲۴۰ ۴,۲۵۳ ۰%
شیراز ۲,۱۹۴ ۲,۳۵۵ ۷%
الفین جم ۳,۱۰۵ ۳,۰۴۹ -۲% -۱%
شاراک ۱,۷۶۰ ۱,۸۱۰ ۳%
شغدیر ۱,۴۳۴ ۱,۵۱۸ ۶%
متانول/LPG شفن ۱۱,۳۱۳ ۱۳,۲۶۳ ۱۷% ۱۳%
شخارک ۸,۴۳۲ ۹,۰۹۷ ۸%
پارس ۹,۳۲۸ ۱۰,۵۹۴ ۱۴%
زاگرس ۱۰,۷۴۷ ۱۲,۰۵۶ ۱۲%
پالایشی شتران ۲,۰۶۰ ۱,۹۴۳ -۶% -۴%
شپنا ۳,۲۲۱ ۳,۱۰۲ -۴%
شبندر ۴,۴۱۹ ۴,۱۷۸ -۵%
شبریز ۵,۳۴۶ ۵,۴۸۵ ۳%
شیشه کرازی ۸۷۷ ۷۸۶ -۱۰% -۲%
کهمدا ۹۲۰ ۹۵۰ ۳%
کاغذسازی چکاپا ۸۶۵ ۹۱۵ ۶% ۶%
محصولات شیمیایی شیران ۱,۷۱۱ ۲,۰۹۴ ۲۲% ۲۲%
ساختمان سخوز ۷۶۶ ۹۶۶ ۲۶% ۲۷%
ساروم ۸۸۰ ۱,۱۳۰ ۲۸%
روانکار شسپا ۱۰,۰۲۰ ۱۰,۵۰۳ ۵% ۱۰%
شرانل ۲,۳۰۸ ۲,۴۲۹ ۵%
شبهرن ۳,۴۶۹ ۳,۹۴۳ ۱۴%
شنفت ۲,۲۱۱ ۲,۵۸۷ ۱۷%
یوتیلیتی مبین ۲,۶۶۳ ۲,۴۵۶ -۸% -۱۵%
بفجر ۳,۱۰۳ ۱,۹۵۲ -۳۷%
بمپنا ۲,۱۰۶ ۲,۰۷۶ -۱%
ارتباطات ۵%
اخابر ۵۵۹ ۵۸۹ ۵%
سلامت تیپیکو ۱,۹۹۲ ۲,۴۴۷ ۲۳% ۱۳%
دالبر ۱,۴۹۸ ۱,۳۵۳ -۱۰%
حمل و نقل حکشتی ۱,۳۲۱ ۲,۰۷۴ ۵۷% ۵۲%
حسینا ۳,۳۲۴ ۳,۰۷۳ -۸%
مصرفی بادوام تایرا ۱,۶۰۰ ۲,۰۸۲ ۳۰% ۱۳%
پکرمان ۱,۱۹۶ ۱,۰۵۵ -۱۲%
پکویر ۴۲۴ ۷۷۴ ۸۳%
مصرفی ضروری شوینده ۲,۵۱۸ ۲,۹۰۱ ۱۵% ۱۶%
غشهداب ۷۴۴ ۷۲۳ -۳%
شپاکسا ۲,۲۴۲ ۱,۸۶۸ -۱۷%
شگل ۱,۶۲۹ ۱,۸۲۱ ۱۲%
غمارگ ۶۱۱ ۹۳۵ ۵۳%
غبشهر ۹۳۰ ۱,۱۲۰ ۲۰%
افق ۴,۷۵۰ ۵,۷۶۹ ۲۱%
تکنولوژی رتاپ ۵۸۶ ۵۴۲ -۸% ۱%
رکیش ۵۵۵ ۵۸۱ ۵%
سیستم ۹۰۴ ۹۹۱ ۱۰%
پرداخت ۲,۰۰۳ ۱,۹۸۴ -۱%
آپ ۱,۴۵۶ ۱,۴۶۹ ۱%
سپ ۱,۰۴۵ ۱,۰۶۹ ۲%
هلدینگ‌های پتروشیمی و فلزی وصندوق ۸۰۷ ۹۱۱ ۱۳% ۱۶%
وغدیر ۶۵۹ ۷۱۴ ۸%
تاپیکو ۴۰۳ ۵۵۸ ۳۸%
پارسان ۱,۰۲۴ ۱,۱۵۴ ۱۳%
میدکو ۶۷۴ ۸۱۲ ۲۰%
فارس ۱,۳۲۳ ۱,۴۶۰ ۱۰%
ومعادن ۸۱۹ ۹۲۰ ۱۲%
رشد سود خالص بازار: % ۶٫۴
متغیرهای کلان و قیمت جهانی کالاهای پایه بازدهی شاخص کل ۴۹% ۶۰% ۲۲%
بازدهی املاک ۲۷% ۲۶% -۲%
نرخ تورم نقطه به نقطه در انتهای سال ۴۲% ۳۹% -۷%
میانگین نرخ دلار ۱۱۴,۸۱۱ ۱۱۶,۴۶۵ ۱%
نرخ دلار آزاد در انتهای سال ۱۷۵,۶۶۷ ۱۴۵,۵۴۵ -۱۷%
میانگین قیمت نفت ۶۷ ۶۲ -۸%
نرخ دلاری ال.پی.جی. ۴۴۷ ۴۱۳ -۸%
 نرخ دلاری اوره صادراتی ۲۲۷ ۲۳۱ ۲%
نرخ دلاری پلی اتیلن صادراتی ۱,۰۲۰ ۱,۰۱۸ ۰%
نرخ دلاری متانول صادراتی ۲۸۲ ۲۶۹ -۵%
 نرخ ریالی روی ۳۰۰,۶۱۱ ۲۸۸,۰۵۵ -۴%
 نرخ ریالی شمش فولاد ۴۳,۴۸۰ ۴۱,۱۱۲ -۵%
 نرخ ریالی مس ۷۰۶,۷۵۰ ۶۷۶,۹۲۵ -۴%
نرخ ریالی ورق گرم ۵۷,۲۴۸ ۵۲,۹۴۷ -۸%

*برای نماد‌های فاسمین، کروی، کاما، تایرا، پکرمان، تیپیکو، اخابر، سیستم، شوینده، حکشتی و هلدینگ‌های پتروشیمی و فلزی، سود فصل و کل سال به صورت تلفیقی پیش‌بینی شده است. برای سایر شرکت‏ها مبنای پیش‏‌بینی، سود شرکت اصلی است و سود سرمایه‌‏گذاری شرکت‏های تابعه، در فصل مربوطه پیش‌بینی و اضافه می‏شود. مقدار پیش‌‏بینی شده برای متغیرهای کلان و قیمت‏های جهانی، میانگین این مقادیر در مقاطع فصل و سال مورد پیش‏‌بینی است.

اجماع تحلیل‌گران: Forward P/E  ( بر اساس سود مورد اجماع سال ۱۳۹۸)

صنعت نماد قیمت سود هر سهم P/E P/E  صنعت
فولاد فولاد ۴,۴۲۵ ۱,۳۵۷ ۳٫۳ ۳٫۶
فخوز ۸,۰۹۰ ۲,۴۲۸ ۳٫۳
فولاژ ۶,۳۰۰ ۱,۲۷۳ ۴٫۹
ذوب ۱,۶۳۵ ۳۸۰ ۴٫۳
هرمز ۵,۶۵۰ ۱,۲۳۲ ۴٫۶
کاوه ۴,۸۳۱ ۱,۱۷۶ ۴٫۱
ارفع ۵,۹۸۱ ۱,۵۵۳ ۳٫۹
چدن ۷,۹۰۰ ۱,۵۸۷ ۵٫۰
سنگ آهن کچاد ۵,۰۲۵ ۱,۱۶۰ ۴٫۳ ۴٫۴
کنور ۶,۷۸۸ ۱,۵۰۰ ۴٫۵
کگل ۷,۴۲۹ ۱,۵۲۲ ۴٫۹
کگهر ۱۵,۲۸۲ ۳,۴۳۸ ۴٫۴
واحیا ۴۰,۵۰۰ ۱۹,۹۷۰ ۲٫۰
روی فاسمین ۱۲,۷۳۰ ۳,۷۶۵ ۳٫۴ ۳٫۴
کروی ۶,۹۹۹ ۲,۲۷۲ ۳٫۱
کاما ۱۶,۳۵۵ ۴,۰۶۵ ۴٫۰
مس فملی ۴,۴۰۹ ۱,۳۴۵ ۳٫۳ ۳٫۳
اوره کرماشا ۸,۶۹۸ ۲,۱۴۰ ۴٫۱ ۳٫۸
شپدیس ۱۷,۸۹۰ ۵,۰۷۴ ۳٫۵
خراسان ۱۵,۶۰۰ ۴,۰۵۱ ۳٫۹
شیراز ۹,۱۰۰ ۲,۳۵۵ ۳٫۹
الفین جم ۱۱,۹۳۰ ۳,۰۴۹ ۳٫۹ ۴٫۳
شاراک ۶,۹۳۱ ۱,۸۱۰ ۳٫۸
شغدیر ۶,۸۷۰ ۱,۵۱۸ ۴٫۵
متانول/LPG شفن ۷۴,۰۰۰ ۱۳,۲۶۳ ۵٫۶ ۴٫۷
شخارک ۶۷,۵۰۰ ۹,۰۹۷ ۷٫۴
پارس ۴۷,۱۴۹ ۱۰,۵۹۴ ۴٫۵
زاگرس ۵۳,۶۹۵ ۱۲,۰۵۶ ۴٫۵
پالایشی شتران ۸,۲۸۳ ۱,۹۴۳ ۴٫۳ ۴٫۰
شپنا ۱۱,۴۷۰ ۳,۱۰۲ ۳٫۷
شبندر ۱۵,۳۵۰ ۴,۱۷۸ ۳٫۷
شبریز ۲۶,۶۴۹ ۵,۴۸۵ ۴٫۹
ارتباطات همراه ۱۱,۰۰۰ ۲,۱۱۸ ۵٫۱ ۵٫۱
اخابر ۳,۰۰۰ ۵۸۹ ۵٫۱
شیشه کرازی ۵,۳۷۷ ۷۸۶ ۶٫۸ ۶٫۴
کهمدا ۵,۸۵۰ ۹۵۰ ۶٫۲
خدمات مالی وخاور ۴,۳۰۰ ۹۳۴ ۴٫۶ ۲٫۴
وبملت ۴,۱۹۰ ۲,۰۳۶ ۲٫۱
ذغال سنگ کطبس ۱۱,۷۵۰ ۲,۳۸۷ ۴٫۹ ۴٫۹
 کاغذسازی چکاپا ۵,۳۵۶ ۱,۰۳۳ ۵٫۲ ۵٫۲
 محصولات شیمیایی شیران ۱۱,۰۰۱ ۲,۱۲۷ ۵٫۱ ۵٫۱
روانکار شبهرن ۱۹,۱۰۱ ۳,۹۴۳ ۴٫۸ ۵٫۱
شسپا ۵۳,۰۵۳ ۱۰,۵۰۳ ۵٫۱
شنفت ۱۴,۹۶۷ ۲,۵۸۷ ۵٫۸
شرانل ۱۲,۳۲۰ ۲,۴۲۹ ۵٫۱
یوتیلیتی بفجر ۹,۳۶۳ ۱,۹۵۲ ۴٫۸ ۵٫۱
بمپنا ۲۸,۰۸۹ ۲,۰۷۶ ۱۳٫۵
مبین ۹,۹۰۰ ۲,۴۵۶ ۴٫۰
بکهنوج ۷,۸۴۶ ۱,۸۵۳ ۴٫۲
سلامت تیپیکو ۱۳,۸۰۰ ۳,۳۸۰ ۴٫۰ ۴٫۵
کاسپین ۳۵,۰۰۰ ۶,۰۱۸ ۵٫۸
دالبر ۷,۱۵۰ ۱,۳۵۳ ۵٫۳
 ساختمان ساروم ۴,۸۰۰ ۱,۱۳۰ ۴٫۲ ۴٫۸
سخوز ۴,۹۶۹ ۹۶۶ ۵٫۱
مصرفی بادوام تایرا ۹,۹۸۷ ۲,۰۸۲ ۴٫۸ ۵٫۴
مادیرا ۱۸,۰۰۱ ۳,۰۹۴ ۵٫۸
پکرمان ۵,۱۹۱ ۱,۰۵۵ ۴٫۹
پکویر ۶,۹۲۷ ۱,۱۱۵ ۶٫۲
حمل و نقل حسینا ۱۵,۳۸۷ ۳,۰۷۳ ۵٫۰ ۲٫۳
حکشتی ۵,۳۴۰ ۲,۶۱۸ ۲٫۱
کالای مصرفی ضروری افق ۵۴,۷۹۵ ۵,۷۶۹ ۹٫۴ ۶٫۸
شوینده ۹,۲۹۰ ۳,۰۰۷ ۳٫۱
شگل ۱۰۵۹۰ ۱,۹۸۷ ۵٫۳
غشهداب ۴,۱۹۳ ۷۲۳ ۵٫۸
غمارگ ۶,۰۰۲ ۱,۴۷۳ ۴٫۱
قزوین ۱۱,۴۴۰ ۲,۲۲۶ ۵٫۱
شپاکسا ۹,۴۴۰ ۱,۹۶۲ ۴٫۸
غبشهر ۶,۱۸۰ ۱,۴۰۸ ۴٫۵
تکنولوژی رتاپ ۳,۰۲۰ ۵۴۲ ۵٫۶ ۹٫۰
رکیش ۳,۳۵۰ ۵۸۱ ۵٫۸
سیستم ۶,۷۴۰ ۹۹۱ ۶٫۸
پرداخت ۱۴,۹۲۹ ۱,۹۸۴ ۷٫۵
آپ ۱۵,۲۴۰ ۱,۴۶۹ ۱۰٫۴
سپ ۱۲,۴۳۴ ۱,۱۷۷ ۱۰٫۵
هلدینگ‌های پتروشیمی و فلزی فارس ۵,۹۵۰ ۱,۶۷۶ ۳٫۶ ۴٫۰
وبانک ۴,۴۵۰ ۱,۰۶۳ ۴٫۲
پارسان ۴,۷۴۰ ۱,۳۰۵ ۳٫۶
وصندوق ۳,۳۴۹ ۹۱۱ ۳٫۷
وغدیر ۲,۳۶۷ ۷۶۸ ۳٫۱
تاپیکو ۲,۶۲۰ ۶۲۷ ۴٫۱
ومعادن ۴,۱۹۰ ۹۲۰ ۴٫۶
میدکو ۵,۲۰۲ ۸۱۲ ۶٫۴
میانگین وزنی P/E شرکت‌های بزرگ بازار: ۴٫۳

*برای نماد‌های فاسمین، کروی، کاما، تایرا، پکرمان، تیپیکو، اخابر، سیستم، شوینده، حکشتی و هلدینگ‌های پتروشیمی و فلزی، سود فصل و کل سال به صورت تلفیقی پیش‌بینی شده است. برای سایر شرکت‏ها مبنای پیش‌‏بینی، سود شرکت اصلی است و سود سرمایه‏‌گذاری شرکت‏های تابعه، در فصل مربوطه پیش‌‏بینی و اضافه می‏شود. مقدار پیش‏‌بینی شده برای متغیرهای کلان و قیمت‏های جهانی، میانگین این مقادیر در مقاطع فصل و سال مورد پیش‌‏بینی است.

اجماع تحلیل‌گران: ریسک پیش‌بینی سود خالص سال مالی ۱۳۹۸

صنعت نماد سال ۹۸ مشارکت ریسک پیش‏‌بینی
فولاد فولاد ۱,۳۵۷ ۵۱
فخوز ۲,۴۲۸ ۳۸
فولاژ ۱,۲۷۳ ۱۱
ذوب ۳۸۰ ۱۹
هرمز ۱,۲۳۲ ۲۵
کاوه ۱,۱۷۶ ۳۷
ارفع ۱,۵۵۳ ۳۱
چدن ۱,۵۸۷ ۱۶
سنگ‌آهن کچاد ۱,۱۶۰ ۳۶
کنور ۱,۵۰۰ ۳۱
کگهر ۲,۷۷۵ ۳۳
کگل ۱,۵۲۲ ۳۵
واحیا ۱۱,۰۷۳ ۸
روی فاسمین ۳,۷۶۵ ۳۵
کروی ۲,۲۷۲ ۱۲
کاما ۴,۰۶۵ ۲۶
اوره شپدیس ۴,۲۵۳ ۳۲
کرماشا ۲,۱۴۰ ۲۳
خراسان ۴,۰۵۱ ۳۰
شیراز ۲,۳۵۵ ۲۴
مس فملی ۱,۳۴۵ ۵۲
الفین جم ۳,۰۴۹ ۳۰
شاراک ۱,۸۱۰ ۳۰
شغدیر ۱,۵۱۸ ۱۶
متانول/LPG شفن ۱۳,۲۶۳ ۳۹
پارس ۱۰,۵۹۴ ۳۱
شخارک ۹,۰۹۷ ۳۰
زاگرس ۱۲,۰۵۶ ۴۸
پالایشی شپنا ۳,۱۰۲ ۳۰
شبندر ۴,۱۷۸ ۲۴
شتران ۱,۹۴۳ ۱۷
شبریز ۵,۴۸۵ ۱۷
روانکار شبهرن ۳,۹۴۳ ۱۹
شسپا ۱۰,۵۰۳ ۲۵
شنفت ۲,۵۸۷ ۱۵
شرانل ۲,۴۲۹ ۱۷
یوتیلیتی بفجر ۱,۹۵۲ ۱۸
بمپنا ۲,۰۷۶ ۵
مبین ۲,۴۵۶ ۲۲
بکهنوج ۱,۸۵۳ ۴
ارتباطات همراه ۲,۱۱۸ ۱۷
اخابر ۵۸۹ ۱۷
ذغال سنگ کطبس ۲,۳۸۷ ۱۲
کاغذسازی چکاپا ۹۱۵ ۱۴
محصولات شیمیایی شیران ۲,۰۹۴ ۲۴
شیشه کرازی ۷۸۶ ۱۰
کهمدا ۹۵۰ ۸
حمل و نقل حسینا ۳,۰۷۳ ۷
حکشتی ۲,۰۷۴ ۸
تکنولوژی آپ ۱,۴۶۹ ۶
رتاپ ۵۴۲ ۸
رکیش ۵۸۱ ۱۰
سپ ۱,۰۶۹ ۵
سیستم ۹۹۱ ۷
پرداخت ۱,۹۸۴ ۵
سلامت تیپیکو ۲,۴۴۷ ۱۹
کاسپین ۶,۰۱۸ ۸
دالبر ۱,۳۵۳ ۹
ساختمان ساروم ۱,۱۳۰ ۱۱
سخوز ۹۶۶ ۱۷
مصرفی بادوام تایرا ۲,۰۸۲ ۱۳
مادیرا ۳,۰۹۴ ۱۵
پکرمان ۱,۰۵۵ ۲۱
پکویر ۷۷۴ ۸
خدمات مالی وبملت ۲,۰۳۶ ۷
وخاور ۹۳۴ ۸
کالای مصرفی ضروری افق ۵,۷۶۹ ۱۵
شوینده ۲,۹۰۱ ۱۲
شگل ۱,۸۲۱ ۱۵
غشهداب ۷۲۳ ۱۰
غمارگ ۹۳۵ ۷
قزوین ۲,۲۲۶ ۴
شپاکسا ۱,۸۶۸ ۱۲
غبشهر ۱,۱۲۰ ۱۶
هلدینگ‌های پتروشیمی و فلزی وبانک ۱,۰۶۳ ۸
تاپیکو ۱,۴۶۰ ۱۲
فارس ۸۱۲ ۸
میدکو ۸۶۶ ۲۴
وصندوق ۹۱۱ ۲۴
وغدیر ۷۱۴ ۲۲
ومعادن ۹۲۰ ۱۲
پارسان ۱,۱۵۴ ۲۱
متغیرهای کلان و قیمت جهانی کالاهای پایه بازدهی شاخص کل ۶۰% ۳۸
بازدهی املاک ۲۶% ۳۰
نرخ تورم نقطه به نقطه در انتهای سال ۳۹% ۳۴
میانگین نرخ دلار ۱۱۶,۴۶۵ ۴۳
نرخ دلارآزاد در انتهای سال ۱۴۵,۵۴۵ ۴۴
میانگین قیمت نفت ۶۲ ۴۰
نرخ دلاری ال.پی.جی. ۴۱۳ ۲۳
 نرخ دلاری اوره صادراتی ۲۳۱ ۳۲
نرخ دلاری پلی اتیلن صادراتی ۱,۰۱۸ ۲۴
نرخ دلاری متانول صادراتی ۲۶۹ ۳۵
 نرخ ریالی روی ۲۸۸,۰۵۵ ۳۳
 نرخ ریالی شمش فولاد ۴۱,۱۱۲ ۳۸
 نرخ ریالی مس ۶۷۶,۹۲۵ ۳۶
نرخ ریالی ورق گرم ۵۲,۹۴۷ ۳۵

*برای نماد‌های فاسمین، کروی، کاما، تایرا، پکرمان، تیپیکو، اخابر، سیستم، شوینده، حکشتی و هلدینگ‌های پتروشیمی و فلزی، سود فصل و کل سال به صورت تلفیقی پیش‌بینی شده است. برای سایر شرکت‏ها مبنای پیش‏بینی، سود شرکت اصلی است و سود سرمایه‏گذاری شرکت‏های تابعه، در فصل مربوطه پیش‏بینی و اضافه می‏شود. مقدار پیش‏بینی شده برای متغیرهای کلان و قیمت‏های جهانی، میانگین این مقادیر در مقاطع فصل و سال مورد پیش‏بینی است.

سلب مسئولیت

گزارش سودآوری مورد اجماع، تنها میانگین نظرات تحلیلگران بازار در مورد سودآوری شرکت‌ها را  ارائه می‌کند. بر این اساس، انتشار این گزارش، به معنی پیشنهاد فروش یا خرید سهام یا هرگونه اوراق بهادار دیگر توسط ناشر نیست و ناشر مسئولیتی از این بابت بر عهده ندارد.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *