خانه الفبای بورس شروع سرمایه گذاری در سهام شروع سرمایه‌گذاری در سهام – قسمت بیست و پنجم
شروع سرمایه‌گذاری در سهام – قسمت بیست و پنجم

شروع سرمایه‌گذاری در سهام – قسمت بیست و پنجم


در تحلیل تکنیکال سرفصل‌های متعددی وجود دارد که در این قسمت به بحث معرفی روند می‌پردازیم.

خطوط روند در تحلیل تکنیکال نشان‌دهنده چیست؟
یکی از اهداف ترسیم نمودار سهام،‌ شناخت روند قیمت سهام است. هر روند نشان‌دهنده سیر پیشرفت سهام طی یک دوره زمانی خاص است. به‌طورکلی روند، جهت حرکت بازار برای سهم را نشان می‌دهد.‌ معمولاً سیر نوسان سهام همیشه در یک‌جهت نیست به همین دلیل است که ترسیم نمودار برای نشان دادن سیر حرکت سهام از اهمیت زیادی برخوردار است. روند قیمت سهام بر سه نوع است: روند صعودی، روند نزولی و روند ثابت. هدف از تشخیص روند، قرار گرفتن در روند صعودی و اجتناب از افتادن در روند نزولی است.

روند نزولی قیمت سهام:
سهم دارای سیر نزولی، در جهت کاهش قیمت حرکت می‌کند. برای نشان دادن سیر نزولی، خطی از بالای نمودار به‌گونه‌ای رسم می‌شود که حداقل دونقطه را به هم وصل کند. اگر سهامی با حجم بالای معامله دارای سیر نزولی باشد، ‌این سهم از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست.
قبل از بحران بازار سهام در سال ۲۰۰۰ میلادی،‌ مردم سهامی را که سیر نزولی داشتند خریداری می‌کردند زیرا به نظر آنان، سیر نزولی موقتی بود. در سال ۲۰۰۰ میلادی، بیشتر شرکت‌ها به‌جای افت موقتی قیمت، دچار افت دائمی شدند. شکل ۱ نمونه‌ای از سیر نزولی سهام را نشان می‌دهد. اگر سهامی برای مدتی دارای سیر نزولی باشد،‌ از خرید آن سهام صرف‌نظر کنید. همان‌طور که شکل ۱ نشان می‌دهد خط سیاه‌رنگ نشان‌دهنده روند نزولی سهم است که دارای شیب منفی است.

روند صعودی:
سهامی که دارای سیر صعودی است در جهت افزایش قیمت پیش می‌رود. برای نشان دادن سیر صعودی، خطی از پایین نمودار به‌گونه‌ای رسم می‌شود که حداقل دو نقطه را به هم وصل کند. بسیاری از دلالان کوتاه‌مدت،‌ طرفدار سهام دارای سیر صعودی هستند. معمولاً چنانچه سهام دارای سیر صعودی از افزایش حجم معاملاتی نیز برخوردار باشد اغلب مردم اقدام به خرید آن سهام می‌کنند. در شکل ۲، سیر صعودی برای قیمت یک سهم خاص نشان داده شده است.

روند ثابت قیمت سهام:
گاهی اوقات یک سهم دچار افزایش یا کاهش قیمت می‌شود اما در نهایت به همان قیمت اولیه‌اش بر می‌گردد. روند این نوع سهام را سیر ثابت می‌نامند. زمانی می‌‌گویند روند ثبات است که بازار بدون تصمیم باشد.
معکوس شدن روند قیمت سهام:
یکی از نکات مهم تحلیل تکنیکال تعیین زمان به پایان رسیدن روند سهام و وارونه شدن جهت آن است. تشخیص معکوس شدن روند می‌تواند برای معامله‌گران سهم سودآور باشد. برای پیش‌بینی معکوس‌شدن روند، به‌کارگیری شاخص‌های تکنیکال برای تأیید دائمی‌بودن و موقتی‌بودن روند ضروری است.

نظر(2)

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *