خانه معرفی فعالان بازار سرمایه معرفی تالار منطقه‌ای آذربایجان شرقی
معرفی تالار منطقه‌ای آذربایجان شرقی

معرفی تالار منطقه‌ای آذربایجان شرقی


استان آذربایجان شرقی به مرکزیت تبریز دارای ۲۱ شهرستان، ۴۶ بخش، ۶۸ شهر و ۱۴۴ دهستان است و مساحت این استان ۴۵۶۳۷ کیلومتر مربع می‌باشد که معادل ۲/۸ درصد مساحت کل کشور است. تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی دارای مساحت ۲۱۶۷/۱۹ کیلومتر مربع بوده و جمعیتی بالغ بر یک میلیون و هشتصد هزار نفر دارد. تالار منطقه‌ای آذربایجان شرقی به‌عنوان یک نهاد تأثیرگذار در ایجاد دانش و تجربه مالی در سطح این استان به‌منظور فراهم کردن امکان دسترسی شهروندان به بازار سرمایه و گسترش فرهنگ سهامداری در منطقه، فعالیت خود را در ۲۲ مهرماه ۱۳۸۲ با راه‌اندازی ۲ ایستگاه معاملاتی با ارزش ۳۶۴ میلیارد ریال و حجم معاملاتی ۷۹ میلیون سهم شروع کرد. در حال حاضر با گذشت بیش از ۲۰ سال فعالیت، تالار منطقه‌ای آذربایجان شرقی هم‌اکنون دارای ۹۲ ایستگاه معاملاتی در قالب ۴۹ ایستگاه نامک و ۴۳ ایستگاه برخط گروهی است و ارزش معاملاتی این تالار در سه ماه نخست سال ۱۴۰۲ حدوداً ۱۴۰ هزار میلیارد ریال و تعداد ۹۰۹۴ میلیون سهم ‏بوده است.
در حال حاضر تعداد نقاط دسترسی فعال تالار منطقه‌ای آذربایجان شرقی با افزایش جالب‌توجه ۷۴۰۰ درصدی به بیش از ۱۵۰ نقطه فعال رسیده است که چنین آمار قابل‌ملاحظه‌ای موجب ارتقاء جایگاه این تالار منطقه‌ای شده و الان در رتبه چهارم کشوری قرار گرفته است. طی ۲۰ سال فعالیت تالار منطقه‌ای آذربایجان شرقی تا پایان سال ۱۴۰۱ در مجموع ۱۳۶ میلیارد سهم و حق تقدم به ارزش ریالی بیش از ۱،۰۵۱،۷۳۳ میلیارد ریال معامله شده است . این آمار به استثنای، حجم و ارزش سهام مورد معامله بوسیله سیستم‌های آنلاین کاربران و آنلاین گروهی کارگزاران می‌باشد که پیش‌بینی می‌شود با لحاظ کردن این معاملات، ارزش معاملات بسیار بالاتر از رقم ذکرشده ‌باشد.

همچنین تاکنون تعداد ۲۳ شرکت به‌عنوان ناشر از استان آذربایجان شرقی در بازار سرمایه ایران پذیرش و در تابلوهای بورس تهران و فرابورس ایران معامله می‌شوند. ارزش بازار این شرکت‌ها تا پایان شهریور سال جاری حدوداً بالغ ‌بر ۱،۲۵۵،۷۴۷،۲۹۷ میلیون ریال می‌باشد.
شرکت‌های ناشر از استان آذربایجان شرقی که در تابلوهای بورس تهران و فرابورس ایران معامله می‌شوند، عبارتند از:

اقدامات آموزشی:
به‌منظور ارتقای سطح دانش سهامداری در بازار سرمایه، تالار منطقه‌ای آذربایجان شرقی اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی کرده است که از زمان افتتاح تا آخر شهریور‌ماه ۱۴۰۲، حدود ۱۵۶ هزار نفر ساعت کلاس و کارگاه آموزشی به‌صورت حضوری و آنلاین برگزار کرده است.

اقدامات بازرسی:
تالار منطقه‌ای آذربایجان شرقی در راستای اعطای مجوز به فعالیت کارگزاران، نظارت بر عملکرد آنها و حفظ حقوق سهامداران هرساله بازدید‌های دوره‌ای و بازرسی‌های نظارتی انجام می‌دهد.

اقدامات تأمین مالی:
تالار منطقه‌ای آذربایجان شرقی در راستای فرآیند شناسایی، تشویق و ترغیب شرکت‌های فعال این استان جهت پذیرش، درج و عرضه در بورس پس از برگزاری جلسات متعدد در تالار منطقه‌ای و متعاقب آن طی بازدید از شرکت‌های متقاضی از نیمه دوم مردادماه امسال توانسته است حدود ۱۶ شرکت را در مراحل مختلف این فرآیند قرار دهد.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *